SANTA EDITTA

Ellen Wils, 2018

Media

Santa Editta Playlist

De excentrieke figuur van de Italiaanse componist Alessandro Stradella (1639-1682) heeft, sinds hij in obscure omstandigheden vermoord werd in Genua, generaties van schrijvers en musici geïnspireerd. Pas in de afgelopen jaren heeft het onderzoek van de musicologe Carolyn Gianturco eindelijk klaarheid gebracht over zijn levensgeschiedenis, die al te lang overschaduwd werd door heersende legendes over zijn figuur. 

Op 4 Oktober 2018 hebben we het oratorium Santa Editta, Vergine e Monaca, Regina d’Inghilterra uitgevoerd in Gent. Waarschijnlijk werd het oratorium geschreven voor het huwelijk van Maria Beatrice d’Este en Jacobus II van Engeland in 1673; een eerbetoon van haar moeder Laura Martinozzi op woorden van de kardinaal Lelio Orsini. De keuze voor de middeleeuwse heilige Edith van Wilton is zonderling te noemen, maar kan verklaard worden door de wens van de jonge Maria Beatrice om een geestelijk leven te leiden in plaats van te trouwen met de toekomstige koning van Engeland. Voor eenzelfde keuze stond ook Edith van Wilton in de 10de eeuw.

Het libretto en de muziek van het oratorium is als een duidelijke politieke kritiek te lezen; een procédé dat vaak voorkwam in het onstabiele Italië van de 17e eeuw om censuur te vermijden.

UITVOERDERS

Nicholas Cornia (artistieke leiding, Senso)
Thomas Langlois (barokluit)
Dirk Moelants (viola da gamba)
Jana Pieters (Editta)
Arina Tsytlenok (klavecimbel)
Leander Van Gijsegem (Bellezza)
Lidwien Van Winckel (Umiltà, Nobiltà)
Ellen Wills (regie, Grandezza)